خدمات پس از فروش، کیمیاگری ما است
در دنیای صنعتی امروزه هستند کسانی که می‌آیند، دست به کار می‌شوند اما توان ماندگاری را در فضای رقابتی ندارند. در این فضا باید به سراغ آنهایی رفت که توانسته‌اند سابقه‌ی درخشانی از خود برجای بگذارند. به حق می‌توان اینان را مسلح به دانش کیمیاگری دانست. مهندس محمدحسین خلج معصومی از جمله‌ی این افراد است. موسس و مدیر عامل شرکت فروردین‌کالا پیمان در این مجال راز ماندگاری خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهد.
شرکت فروردین کالا پیمان به عنوان نمایندگی انحصاری چندین کمپانی در ایران افزون بر 17 سال است در خدمت صنایع و مراکز آموزشی کشور می باشد و در این مدت، بالغ بر 3000 دستگاه آزمون و کنترل کیفی مواد فلزی، نفت، رنگ، محصولات پلیمری، نساجی، کاغذ و کارتن، بسته بندی، چرم و کفش، اسکنر سه بعدی و کنترل ابعادی به صنایع و دانشگاه‌های کشور عرضه کرده است.
برخی از نمایندگی های این شرکت عبارتند از :
1.      کمپانی GOTECH  تایوان
2.      SINPO چین
3.      TQC  هلند
4.      SHINING 3D   چین
5.       FUTURE TECH  ژاپن
6.      ALPHA MOISTURE   انگلستان
7.       POROTEC  آلمان
همچنین این شرکت در راستای ترویج فرهنگ استاندارد و ارتقای سطح کیفیت در صنایع کشور اقدام به تاسیس آزمایشگاه مرجع کالیبراسیون نموده است. این شرکت در زمینه‌ی کالیبراسیون، دارای گواهینامه‌ی تایید صلاحیت ISO/IEC 17025  از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران به شماره NACI/718  و همچنین دارای گواهینامه‌ی تایید صلاحیت از سازمان ملی استاندارد به عنوان آزمایشگاه همکار این موسسه به شماره T/2411   فعالیت می‌نماید. کالیبراسیون کلیه‌ی تجهیزات اندازه‌گیری کمیت‌های ابعاد، نیرو، سختی‌سنجی، ضربه در آزمایشگاه‌های این شرکت امکان‌پذیر است.


  • فعالیت‌های شما در صنعت از چه سالی آغاز و تا به امروز این مسیر را چگونه پیموده‎اید؟
در سال 1366 بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه در رشته‌ی شیمی، به دلیل علاقه و تمایلی که به آنالیز دستگاهی داشتم وارد شرکتی شدم که سابقه‌ی زیادی در حوزه‌ی آنالیزِ دستگاهی، از جمله دستگاه‌های «کروماتوگرافی گازی» و طیف سنجی جذب اتمی «اتمیک ابزورپشن » داشت. البته در سال‌های دانشگاه تجربه‌ی کار بر روی این سیستم‌ها را داشتم. به دلیل وجود تحریم‌ها ارائه‌ی خدمات پس از فروش برای این دستگاه‌ها سخت‌ بود. در چنین شرایطی تصمیم گرفته شد فعالیت در این حوزه را کنار گذاشته و با تاسیس شرکت "فروردین شیمی"  که بعداً به شرکت " فروردین کالا پیمان" تغییر نام داده شد؛ وارد حوزه‌های دستگاه‌های آزمون صنایع فلز، پلیمر، رنگ و رزین و مهندسی معکوس  شود. بعد از مدتی، با توجه به موفقیت‌های اولیه، برای توسعه آن اقدام کردیم تا بتواند تمام حوزه‌ها‌ی مورد نظر ما را با جامعیت در برگیرد. از آنجایی که همکاری با شرکت‌های اروپایی و امریکایی با محدودیت‌های بسیاری روبه‌رو بود، با یک شرکت معتبر آسیایی به نام گوتِک  تایوان آشنا شدیم که توانسته بود در بازار جهانی جایگاه خوبی را به دست آورد. اما چون از محصولات تایواني و کیفیت کار آنها اطلاع نداشتیم؛ با احتیاط عمل ‌‌کردیم. که البته بعد از آنالیز و بررسی تصمیم گرفتیم همکاری خود را با شرکت گوتِک تایوان آغاز کنیم. مزیت همکاری با یک شرکت معتبر آسیایی این است که حتی در سال‌های تحریم این ارتباط قطع نشد و ما توانستیم توسعه و پیشرفت خوبی داشته باشیم.
  • در حال حاضر کدام دستگاه‌های شرکت گوتک به نمایندگی شما، در ایران وارد می‌شود و در کدام صنایع بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد؟
دستگاه‌های اندازه‌گیری خواص مکانیکی در صنعت پلیمر، فلزات، نساجی، کارتن‌سازی، کاغذ از جمله مواردی بودند که در همکاری با شرکت گوتک به ایران وارد کردیم. پس از مکاتبات مقدماتی برای شروع همکاری با این شرکت، کار اصلی ما آغاز شد و آن شناسایی نیازهای شرکت‌های داخلی در زمینه‌‎ی آزمون‌ها، استانداردها و تجهیزات مرتبط با آن بود. در مورد این استانداردها با شرکت گوتك صحبت کردیم و متوجه شدیم مبنای کار آن‌ها نیز استانداردهای بین‌المللی،ISO  اروپا  و ASTM  امریکا وJIS  ژاپن است. با اهتمام به این موضوع کار واردات تجهیزات را از شرکت گوتک آغاز کردیم. در همان سال اول نمایندگی انحصاری اين شرکت را گرفتیم. بنابر تجربه‌ای که داشتم، مسئله‌ی خدمات پس از فروش برایم خیلی مهم بود. در مسیر این تجربه‌ی چندین ساله، شرکت‌های بسیار بزرگی را دیدم که در سطح بالایی از کیفیت قرار داشتند؛ اما به خاطر عدم ارائه‌ی خدمات فنی و مهندسی مناسب به تدریج از گردونه‌ی رقابت حذف می‌شدند. دیدگاه من در پیش‌برد این مجموعه، این بود که نه تنها تجهیزات باید سطح کیفی مطلوبی داشته باشند؛ بلکه باید بتوانیم خدمات خوبی نیز ارائه دهیم. علاوه بر آن باید بتوانیم در این مسیر سیر صعودی داشته باشیم. این دیدگاه، مبنای کار من و همکارانم شد. همکاری با شرکت گوتک این دو هدف را برای ما فراهم می‌کرد. در ابتدا من و یکی از همکارانم برای آموزشِ دستگاه‌ها به تايوان رفتيم. در مرحله‌ی بعد، بنا به درخواست ما گروهی برای آموزش حرفه‌ای کارشناسان‌مان به ایران آمدند.
  • این آموزش‌های اولیه چه مباحثی را شامل می‌شد؟
نصب، راه‌اندازی و خدمات پس از فروش. مهم‌ترين اصل براي ما برقراري ارتباط با مشتری است. بر طبق این اصل که اساسی‌ترین هدف در این شرکت و سرلوحه‌ی تمام اقدامات بعدی بوده است، باید بتوانیم تمام خدمات مورد نیاز مشتری را ارائه دهیم. فروش یک تجهیز آغاز کار است؛ این مسیر زماني ادامه پیدا می‌کند که بتوانید خدمات پس از فروش و پشتیبانی داشته باشید. اگر دیده باشید به عنوان مثال حتی در مورد تجهیزات بسیار معمولی، شرکت‌ها تنها در شرایطی می‌توانند در زمان طولانی کار مفیدی انجام دهند؛ که توانایی ارائه‌ی خدمات پس از فروش را داشته باشند. بنابراین همکاری ما با این شرکت آغاز شد و با کمک همکاران توانستیم ارتباطات خوبی با اين شركت برقرار کنیم. در آن زمان مهم‌ترین مسئله از نظر ما ارائه‌ی خدمات فنی خوب بود. این دیدگاه بر اساس کسب تجربه از شرکت‌هایی بود که بنا به دلایلی از جمله اطلاعات فنی و دانشگاهی پایین یا ارائه‌ی خدمات ضعیف به مشتریان، اقبال و موفقیتی بدست نیاورده و پایدار نبودند. این تجربیات باعث شد بتوانیم چارچوبی را برای خودمان در نظر بگيريم.معرفی استانداردهای جدید به صنایع مختلف و به دنبال آن شناسایی نیازها، آزمون‌ها و تجهیزاتِ مربوطه از اقدامات این شرکت بود. به این صورت که خواسته‌های مشتری را دریافت و طبق آن با شرکت گوتك صحبت می‌کردیم و گاهی حتی طرح‌های جدیدی را به آن‌ها می‌دادیم. مثلاً در رابطه با آزمون‌‌هایی در مورد لوله استاندارد‌های داخلی را استخراج کردیم و جهت طراحی و ساخت دستگاه‌های جدید به شرکت گوتك پیشنهاد می‌دادیم. اگر بعضی دستگاه‌ها را در کاتالوگ‌های ما ببینید، نام شركت ما روی آن‌ها درج شده ‌است. این مسئله باعث شد ما مرحله به مرحله رشد و دیدگاه کامل‌تری را پیدا کنیم. دید مشتريان هم نسبت به ما مثبت‌تر شد. نه تنها ما در ایده‌پردازی برای طراحی دستگاه‌های جدید کمک می‌کردیم، بلکه یک تعامل و همکاری سازنده بین ما شکل گرفت. تا جایی که در ارتباطات فنی و جلسات با شرکت گوتک نقاط قوت و ضعف این شرکت را مطرح می‌کردیم. آن‌ها هم استقبال و نقاط ضعف را برطرف می‌کردند. این نتیجه‌ی اعتماد چندین ساله‌ی آن‌ها به ما بود.
  • علت تمایل شما برای همکاری با این شرکت چه بود؟
قیمت مناسب، کیفت خوب، تنوع گسترده‌ی محصولات و امکان تداوم همکاری از دلایل اصلی ما بود. زمینه‌هایی كه گوتک در آنها کار می‌کند؛ بسیار گسترده است. دستگاه‌های اندازه‌گیری خواص مکانیکی، دستگاه‌های کشش با ظرفیت‌های مختلف، دستگاه آزمون ضربه برای محصولات پلیمری و فلزی، دستگاه‌ MFI یا شاخص جریان مذاب، دستگاه آزمون نرمی و خمیدگی HDT/VICAT و به صورت خاص‌تر دستگاه شرایط محیطی مانند دما و رطوبت و دستگاه‌ شوک حرارتی، که در صنایع گوناگون از جمله صنایع نظامی، صنایع پلیمری تا صنایع تولیدی مانند قطعه‌سازی و خودروسازی کاربرد دارد. ما در این زمینه همکاری خوبی با شرکت ایتراک داشته‌ایم. بخش دیگری که گوتک بسیار قوی است و در منطقه‌ی آسیای شرقی بی‌نظیر است؛ آزمون‌های مربوط به حوزه‌ی لاستیک است. آزمون‌های رئومتر آن فوق‌العاده است و انواع آزمون‌های این حوزه از جمله آزمون‌های مربوط به خواص پخت، خستگی و... را پوشش می‌دهد. حداقل 2000 دستگاه مهم و اساسی در بخش‌هاي مختلف توسط شرکت فروردین کالا به صنایع داخلی کشور وارد شده و مورد استفاده قرار گرفته است.
  • علاوه بر بازرگانی تجهیزات گوتک و ارائه‌ی خدمات فنی پیرامون این تجهیزات، فعالیت‌های دیگری هم داشته‌اید؟
بله از سال 78 نیز توانستیم نمایندگی شرکت TQC هلند را در زمینه‌ی دستگاه‌های آزمون رنگ و رزین بگیریم. همکاری کوتاهی با شرکت ترموالکتریک هم در تاریخچه‌ی شرکت موجود است. ترموالکتریک یک شرکت امریکایی-ایتالیایی است که در ایتالیا کارخانه  دارد. از این طریق دستگاه تخلخل‌سنج را كه برای اندازه‌گیری حفره‌های قطعات پلیمری است و مصارف زيادي دارد به کشور وارد ‌کردیم. از شرکت فروشنده‌ی این دستگاه جمله‌ای را به یاد دارم که: "هر کشوری که تعداد این دستگاه در آن بیشتر باشد مشخص است که از نظر صنعتی پیشرفت کرده ‌است." آن زمان در ایران فقط 5 عدد از این دستگاه فروخته شده بود. اما متاسفانه با شروع تحریم‌ها همکاری ما با آن‌ها متوقف شد. پس از آن به سراغ کارخانه‌ی گوتک و همکاری با آن‌ها رفتیم.
  • شما از جمله شرکت‌هایی بوده‌اید که همواره پیشرفت داشتید حتی در زمان سخت تحریم توانستید به خوبی شرایط را مدیریت کنید. علت این امر را در چه می‌دانید؟
من معتقدم باید همواره خدمات مورد نیاز مشتری را فراهم کرد. باید نیاز او را شناخت و بر طرف کرد. این هدف با یک بازرگانیِ محض فراهم نمی‌شود. ما در شروع کار چهار نفر بودیم و قسمتی از کار ما بازرگانی و قسمت ديگر خدمات‌دهی بود. بعد به تدوین استانداردها روی آوردیم. ما فقط به بخش بازرگانی توجه نمی‌کردیم و از همان ابتدای شروع کار، پشتوانه‌ی خدمات فنی داشتیم. کم کم و با گسترش کار، به فکر فراهم کردن جایی بودیم تا مشتری بتواند دستگاه‌ها را از نزدیک ببیند. در شرایط سخت تحریم دچار چالش‌هایی شدیم؛ اما به دلیل اینکه خدمات خوبی ارائه ‌داديم و پشتوانه‌ی گوتک را هم داشتيم، توانستيم سر پا بمانيم. ویژگی مثبتِ گوتک، اين است كه عمدتاً از قطعات آمریکایی و ژاپنی استفاده می‌کند. یعنی وقتی دستگاهی را از آن بخریم این اطمینان را داریم كه چندین سال خوب كار مي‌كند. به عنوان مثال در طراحی دستگاه آزمون یونیورسال کشش، این شرکت گواهی کالیبراسیون بین المللی ILAC را دارد و از لودسل آمریکایی اینترفیس   استفاده می‌کند که با انجام کالیبراسیون به روش 10 نقطه‌ای دقت بسیار بالایی را رقم می‌زند. 
  • فضایی را به مشتری داده‎اید که بتواند عملکرد دستگاه را ببیند و نمونه را مورد آزمون قرار دهد؟
دستگاه‌هایی تا ظرفیت دو تن را در مجموعه‌ی خودمان به عنوان نمونه قرار داده‌ایم و مشتری‌ها می‌توانند آنها را ببینند و بررسی کنند. باور ما این است که باید این اطمینان و اعتماد را در مشتری ایجاد کنیم؛ که شرکت ما فقط به دنبال سودآوری مالی نیست. بارها پیش آمده است که دستگاهی را مطابق با سفارش مشتری نداشتیم و شرکت معتبر دیگری را معرفی کرده‌ایم. مشاوره‌های خوبی هم تاکنون به شرکت‌ها داده‌ایم. در مورد دستگاه‎‌های سنگین‌تر که امکان نگهداری آن‌ها در مجموعه نبود؛ با شرکت‌هایی که دستگاه‌های بزرگ ما را دارند؛ مانند آزمایشگاه متالورژی رازی هماهنگ کردیم تا برای مشتری‌های جدید ما یک نمونه را آزمایش کنند. با این کار اطمینان مشتری فراهم می‌شود و با اعتماد بالاتری با ما همکاری می‌کند. ما معتقدیم مشتری تمام سرمایه‌ی ماست. پس باید بهترین خدمات را ارائه دهیم و همواره رضایت او را جلب کنیم.
معتقدیم مشتری تمام سرمایه‌ی ماست. پس باید بهترین خدمات را ارائه دهیم و همواره رضایت او را جلب کنیم.
  • چگونه توانستید گوتک را به عنوان یک نام آشنا در صنایع مختلف داخلی اعتبارسازی کنید؟دستگاه آزمون کشش یونیورسال 2 تن
در آن زمان ابزارهای اطلاع‌رسانی مثل اینترنت به صورت امروزی در دسترس نبود. در نمایشگاه‌ها و یا در ملاقات‌های حضوری با مشتریان، محصول خودمان را معرفی می‌کردیم. باید کیفیت کالاها را به مشتری ثابت می‌کردیم. در اولین همکاریمان با آزمایشگاه متالورژی رازی، دستگاهی از ما خواستند. دستگاه را به مدت 3 ماه به صورت آزمایشی در اختیارشان قرار دادیم و گفتیم اگر بعد از سه ماه مشکلی داشت آن را برگردانند. یعنی سه ماه بدون اینکه هزینه‌ای از آنها بگیریم به آنها خدمات دادیم. در این مدت کیفیت خدمات‌دهی ما را دیدند. این اعتماد و رضایت از خدمات‌دهی موجب شد تا دستگاه‌های دیگری مانند دستگاه‌های تنسایل، سایش، HDT/VICAT و دستگاه‌های مختلف پلیمری مورد نیاز خود را از ما تهیه کنند. بعد از اینکه دستگاه را در اختیار مشتری قرار دادیم، آن را از لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کالیبره می‌کنیم. یعنی یک سرویس رایگان برای مشتری انجام می‌دهیم. به اعتقاد من حفظ مشتری و ایجاد رضایتمندی مستمر او نکته‌ی بسیار مهمی است.
  • پیش از این فرمودید در ارائه‌ی طرح‎های جدید، تدوین استانداردها و سازمان‌دهی نیروها در شرکت گوتک فعالیت‌هایی داشتید؛ ممکن است در این مورد توضیحاتی بفرمایید.
محصولات گوتک به دلیل کیفیت بالا و قیمت‏ مناسب توانست حضور موفقی در بازار ایران داشته باشد. آنها در مورد ایران هیچ ذهنیتی نداشتند. وقتی ما کار را با آنها شروع کردیم متوجه شدند؛ که چه صنایعی در ایران فعال است و نیاز بازار داخلی ایران را شناختند. تا پیش از آن دستگاه‌هایشان را متناسب با استانداردهای خودشان می‌ساختند. اما کم‌کم استانداردهای تدوین‌شده‌ی داخل ایران را در تجهیزات خود ملاک قرار دادند. در بعضی موارد مثل تغییر یا تکمیل دستورالعمل‌ها، توسعه‌ی دستگاه‌ها، بهبود کیفیت و توسعه‌ی خدمات پس از فروش به آن‌ها مشاوره ‌دادیم؛ اینگونه میزان رضایت مشتریان هر روز بیشتر می‌شد.
  • شروع فعالیت شرکت فروردین کالا پیمان در زمینه‌ی کالیبراسیون و آزمایشگاه از چه سالی بود؟
وقتی دستگاهی را به شرکتی می‌فروختیم، کار با دستگاه و کالیبراسیون آن را آموزش می‌دادیم. اما مشکلی که وجود داشت این بود که شرکت‌ها نمی‌توانستند؛ آن را کالیبره کنند. موارد بسیاری بود که  به دلیل عدم تخصص کافی شرکت‌ها در کالیبراسیون دستگاه‌ها، صدمات جدی به آن‌ها وارد می‌شد. برای این کار در بیشتر مواقع از کارشناسان و مهندسان خودمان کمک می‌گرفتند. بنابراین نیاز به یک آزمایشگاه استاندارد و معتبر، برای کالیبره کردن دستگاه‌هایمان احساس می‌شد. برای برآورده کردن این هدف زیرساخت‌های لازم را تهیه کردیم. برای آزمایشگاه مجوز گرفتیم و در سال 1389 همکار سازمان ملی استاندارد ایران شدیم. کالیبراسیون را در مورد دستگاه‌های کشش، سختی سنجی و دستگاه‌های ابعادی که از محصولات  اصلی شرکت بود؛ شروع کردیم، اما در زمینه‌ی کالیبراسیون دستگاه‌های شرکت‌های دیگر نیز موارد بسیاری داشتیم. در این میان، کالیبراسیون نیرو در دستگاه‌های تنسایل بسیار پراهمیت است. وقتی دستگاهی توسط متخصصین ما بررسی می‌شود؛ کار از یک گزارش‌دهی ساده فراتر می‌رود. در حقیقت ما اطلاعات دستگاه را آنالیز می‌کنیم. خطاهای موجود را شناسایی و آن‌ها را برطرف می‌کنیم. در اوایل سال 1394 استاندارد ایزو 17025 را از اداره‌ی استاندارد دریافت کردیم و این‌گونه اعتبار آزمایشگاه دوچندان شد. یکی از الزامات ایزو 17025 این است که آزمایشگاه، باید بتواند مستقل از مدیریت تصمیم بگیرد تا این امکان را داشته باشد؛ که آزمونی را تایید یا رد کند.
سرکار خانم مهندس سهرابی به عنوان مدیر فروش بخش متالورژی و ابعادی در مجموعه‌ی فروردین کالا حضور دارد که در زمینه‌ی دستگاه‌های آزمون متالورژی و دستگاه‌های ابعادی فعالیت دارند.
  • با توجه به تجربه‌ی حضور چندین ساله‌ی شما، نقطه‌ی‌ قوت محصولات گوتک را چه می‌بینید؟
گوتک شرکتی 40 ساله است که محصولات زیادی را تولید می‌کند و دستگاه‎های مختلفی در زمینه‌های متنوع از جمله آزمون‌های کنترل خواص فیزیکی، کنترل کیفیت فلزات و آزمون‌های مرتبط با صنعت پلیمر و نساجی دارد. تخصص اصلی من در زمینه‌ی تجهیزات متالورژی است. در زمینه‌ی تجهیزات آزمون خواص فلزی، شرکت گوتک دستگاه‌های مهمی چون دستگاه‌های یونیورسال کشش، خمش و فشار را دارد؛ که در صنایع پیچ و مهره، قطعات خودرویی و میلگرد بسیار کاربردی است. بیشترین فروش ما در دستگاه‌های یونیورسال بوده ‌است. حدود 500 دستگاه در ایران فروخته‏ایم که بسیاری از آن‌ها به دو بخش فلزی و پلیمری مرتبط بوده‌اند. ظرفیت‌های مختلفی از 10 تا 100 تن وجود دارد. سعی می‌کنیم همه ظرفیت‌ها را داشته باشیم؛ تا در صورت نیاز مشتری، آن را سریعاً تحویل دهیم. تجهیزات آزمون ضربه، خستگی و آیزودشارپی  فلزی هم اهمیت زیادی دارند.
  • این نکته مهمی ‌است که شما اکثر تجهیزات پرمصرف را همیشه موجود دارید و منتظر ثبت سفارش نمی‌شوید.
بله، سعی ما آن است تا نیازهای متنوع و پردرخواست صنایع گوناگون فلزی، پلیمری و... را پیش‌بینی کرده و در صورت امکان جهت تسهیل در فروش و رفع نیازهای مشتری در انبارهای خود نگهداری کنیم. هدف و برنامه اصلی شرکت ما ارائه‌ی خدمات و سرویس‏رسانی خوب به مشتری‌هاست. درواقع کالیبراسیون انگیزه‌ای شد که دنبال مجوز‌های لازم برویم و مرحله‌ی بعد دریافت استاندارد 17025 بود.
سرکار خانم مهندس روزبان مدیر فروش بخش پلیمر و دستگاه‌های آزمون صنعت بسته‌بندی از دیگر کارشناسان متخصص می‌باشد که در شرکت فروردین کالا حضور دارند.
  • دستگاه فشار عمودی و انبارداری Ds-7001-GTاز نظر تخصصی بیشترین کاربرد دستگاه‌های گوتک در چه صنایعی است؟
گستردگی تولیدات این شرکت موجب شده تا تجهیزات آن تمام شاخه‌های صنعت پلیمر از لاستیک، پلاستیک، چرم، نساجی تا حتی آزمون‌های صنایع ورزشی را در برگیرد. تجهیزات بسیار مهم دیگری وجود دارند مانند: دستگاه HDT/VICAT، دستگاه MFI، دستگاه ضربه‌ی آیزودچارپی و آزمون ضربه‌ی پروفیل‌ها که به‌صورت تخصصی برای محصولات لاستیک و پلاستیک است و بیشترین تولیدات شرکت و هچنین بیشترین فروش ما را شامل می‌شوند. تاکنون بالغ بر 2000 دستگاه در این حوزه به مشتری تحویل داده‌ایم. تجهیزات مرتبط با آزمون‌های صنعت چرم و نساجی، شامل فلکسومتر ، الاستومتر ، خمیدگی چرم و ترکیدگی چرم می‌باشد. این آزمون‌ها به دلیل کاربرد در صنایع خودروسازی از جمله روکش‌های صندلی، فوم صندلی و قطعات تزئینی داخل خودرو اهمیت بالایی دارند. تاکنون بالغ بر 1500 دستگاه آزمون مرتبط با صنعت پلیمر و زیرشاخه‌های آن برای صنعتگران فراهم کرده‌ایم. سایر تجهیزات از قبیل دستگاه‌های شرایط محیطی که کاربرد وسیعی در تمام صنایع دارند و تقسیم‌بندی خاص خودشان را دارند و در ابعاد مختلف از ساده‌ترین تا پیشرفته‌ترین مدل‌ها موجود هستند که به‌طور کلی از دمای70- تا 150+ درجه را پوشش می‌دهند. سفارشات محدودی هم در زمینه‌ی واکینگ چمبرها  داشته‌ایم. از دیگر تولیدات جدید و کاربردی گوتک، ساخت تجهیزات خاص برای آزمون محصول نهایی است. به عنوان مثال در حوزه‌ی‌ تولید لوله‌های پلی‌اتیلن و PVC تجهیزات جدیدی وارد بازار کرده است؛ که می‌تواند ضخامت محصول نهایی تولید شده را اندازه‌گیری نماید. دیگر اقدام مهم گوتک، طراحی دستگاه‌هایی در زمینه‌ی آزمون کاغذ، کارتن و بسته‌بندی است. تجهیزاتی که آزمون‌های ترکیدگی، فشار کارتن، لهیدگی کارتن ، آزمون رینگ کراش  و آزمون باکس کامپرشن  را انجام می‌دهد. این موضوع چه در داخل ایران و چه در امر صادرات بسیار حائز اهمیت است. تعداد فروش دستگاه‎های مربوط به صنعت آزمون کاغذ، کارتن و بسته‌بندی بالغ بر 500 دستگاه بوده است. دستگاه‌های گوتک جزو اولین دستگاه‌های صنعت کاغذ و کارتن بودند که به ایران وارد شدند.
  • با توجه با این گستردگی و تنوع محصول، شما قادر به برقراری همکاری با بخش بزرگی از صنعت کشور هستید؛ از صنایعی که تاکنون با آن‌ها همکاری داشته‌اید مواردی را ذکر کنید.
در حوزه‌ی آزمون و کالیبراسیون با شرکت‌های بزرگی هم‌چون آزمایشگاه متالورژی رازی، آزمونه فولاد و مرکز مترا و بنیاد علوم کاربردی رازی همکاری داشته‌ایم. بیش از 90 درصد دستگاه‌های بخش پلیمر در آزمایشگاه متالورژی رازی از شرکت گوتک است و در بخش متالورژی، بالغ بر 6 دستگاه یونیورسال گوتک درآنجا موجود است. این شرکت‌ها از جمله مراکزی هستند که مرتباً در حال آزمایش و آنالیز نمونه‌ها هستند. بنابراین به مبحث کیفیت دستگاه و خدمات بسیار اهمیت می‌دهند. در حوزه‌‎ی صنایع قطعه‌سازی شرکت هایی مانند: کروز، شرکت بسپارسازه، آزمایشگاه اورند پلاستیک از مهمترین مشتریان شرکت گوتک می‌باشند. با صنایع دفاعی نیز همکاری داریم. در حوزه‌ی فولاد تامین تجهیزات مورد نیاز فولاد سهند تبریز، فولاد کرمانشاه، فولاد شاهرود و پارس را می‌توان ذکر کرد. در صنایع بسته‌بندی و کاغذ و کارتون هم، کارتن ایران که جزو مهم‌ترین شرکت‏های کارتن‎سازی است و آزمایشگاه شرکت رفرنس که در زمینه بسته‎بندی فعالیت دارد؛ با دستگاه‏های بسته‎بندی و آزمون شرکت گوتک تجهیز شده است. کارتن میهن، کارتن توحید و زیرشاخه‌های آن‌ها هم از دستگاه‎های گوتک استفاده می‎کنند. شرکت‏های تولیدکننده مواد غذایی، شرکت‏های تولیدکننده مواد بهداشتی مانند پاکسان، گلرنگ، تاژ و پاک‎وش و شرکت‏های دارویی مانند داروگر همگی از دستگاه‎های گوتک استفاده می‎کنند. در زمینه‌ی تجهیز آزمایشگاه‌های استاندارد و دانشگاه‌ها نیز همکاری‌های بسیار زیادی داشته‌ایم. از مراکز و سازمان‌های مهم می‌توان به سازمان استاندارد شیراز، استاندارد بندرعباس، پژوهشکده استاندارد کرج و دانشگاه‌هایی چون دانشکده فنی دانشگاه تهران، دانشگاه علوم و تحقیقات و پژوهشکده فضایی دانشگاه امام حسین اشاره کرد.
سرکار خانم مهندس خاتمی مدیر فروش بخش رنگ و رزین از دیگر کارشناسان متخصص در شرکت فروردین کالا می‌باشند. ایشان در زمینه‌ی دستگاه‌های آزمون کنترل کیفی رنگ و رزین با اشاره به نمایندگی انحصاری شرکت TQC هلند می‌گوید:
شرکت فروردین کالا پیمان بیشتر از 10 سال است که نمایندگی انحصاری این شرکت را در زمینه‌ی آزمون‌های کنترل کیفی رنگ و رزین و پوشش در اختیار دارد و به دلیل جامعیت خدمات و امکانات قابل ارائه در این حوزه توانسته با بسیاری از شرکت‌های معتبر رنگ سازی و مصرف کننده‌ی رنگ همکاری داشته است. از جمله دستگاه‌های ارائه شده، می‌توان به دستگاه‌های آزمون و اندازه‌گیری ضخامت سنجی فیلم‌های خشک و تر، آزمون خمش(مندرل)، آزمون ضربه، آزمون فنجانی شدن (کاپینگ)، سالت اسپری، ویسکومتر کربس و کاپ‌های ویسکوزیته، ترموگراف (دیتالاگر دمایی)، آزمون چسبندگی پولاف و کراس کات، آزمون خراش مدادی و قلمی و پاندولی، براقیت سنج، رنگ سنج، دیوپوینت، گریندومتر، پیکنومتر، انواع اپلیکاتورها و ...اشاره کرد.
سرکار خانم مهندس محمدیاری به عنوان مدیر آزمایشگاه‌ کالیبراسیون از تجهیزات مرجع موجود و خدمات کالیبراسیون در آزمایشگاه می‌گوید.
  • تجهیزات موجود در این آزمایشگاه امکان ارائه‌ی چه خدماتی را دارند؟
اهتمام همیشگی از جانب مهندس خلج و دیگر همکارانم، نسبت به رعایت استانداردها موجب شد تا با تلاش بی‌وقفه بتوانیم استانداردهای لازم را فراهم کرده و طرح نهایی را ارائه دهیم. این طرح به صورت کاملاً تخصصی پیرامون دستگاه‌هایی است که در بخش بازرگانی شرکت موجود است. در واقع ما صفر تا صد کار را داریم. گام اول فروش دستگاه و گام بعدی خدمات پس از فروش است که می‌تواند شامل خرابی، به روزرسانی، کالیبراسیون یا هر خدمت دیگری باشد. خوشبختانه تا به امروز مشتریان ما از خدمات کالیبراسیون ارائه شده، راضی بوده‌اند. نحوه انجام کار کالیبراسیون به این طریق است: ابتدا خطای دستگاه را اصلاح کرده، سپس نرم‌افزار آن را به‌روزرسانی می‌کنیم و در نهایت دستگاه را با حداقل خطا به مشتری تحویل می‌دهیم تا بدون مشکل برای انجام آزمون‌های کنترل کیفی به کار گرفته شود. بعضی مواقع کارشناسان فنی ما با رعایت استانداردهای لازم آزمون‌های مختلف را در محل مشتری برای کمک به مشتریان انجام می‌دهند . خدمات قابل ارائه توسط شرکت فروردین کالا، علاوه بر کالیبراسیون دستگاه‌ها، شامل تعمیر دستگاه و سرویس و به روزرسانی دستگاه نیز می‌شود.
  • چه تجهیزاتی در طرح نهایی شما قرار دارند؟
آزمایشگاه ما در 4 زمینه‌ی ابعادی، نیرو، سختی و ضربه فعال است. در زمینه‌ی ابعادی  کالیبراسیون پروفایل پروژکتور، دستگاه VMM، مولتی سنسور و کالیبراسیون شابلون دنده و گام و شابلون R سنج را داریم. بحث نیرو و ضربه برای ما بسیار مهم است و در این زمینه متخصص هستیم. کالیبراسیون نیرو در حالت فشاری/ کششی تا ظرفیت 20 تن و کالیبراسیون نیرو در حالت فشاری تا ظرفیت 100 تن را تامین کرده‌ایم. کالیبراسیون جابه‌جایی و اکستنسیومتر(کورس کوتاه و کورس بلند)، کالیبراسیون سرعت دستگاه‌های کشش تا ظرفیت 100 تن، کالیبراسیون لودسل تا ظرفیت 100 تن را هم انجام می‌دهیم. در بحث ضربه؛ دستگاه‎های آزمون ضربه به روش مستقیم آیزودشارپی و روش غیر مستقیم با نمونه CRM را به طور کامل کالیبره می‌کنیم. در بحث سختی سنجی هم کالیبراسیون دستگاه سختی‌سنج راکول و دستگاه‌های سختی‌سنج لاستیک و پلاستیک شور A,D را انجام می‌شود. این دامنه فعالیت فعلی شرکت است که توسط کارشناسان زبده و متخصص با تسلط کافی انجام می‌پذیرد.
  • چه میزان از مشتری‌های شما از خدمات کالیبراسیون شما بهره‌مند هستند و رضایت دارند؟
هدف اصلی ارائه‌ی خدمات مورد نیاز به مشتریانی بود که دستگاه‌های خود را از ما تهیه می‌کردند. اما آزمایشگاه کالیبراسیون فروردین کالا به صورت مستقل نیز فعالیت می‌کند. تقریباً در حدود 80 درصد از حجم کاری آزمایشگاه مربوط به مشتریانی است که دستگاه‌های خود را از ما خریداری کرده‌اند و 20 درصد باقیمانده مربوط به موارد دیگری است. از جمله زمانی که یک مشتری به دلیل رضایت از خدمات کالیبراسیون ما، کالیبراسیون دستگاه دیگری از آزمایشگاه خود را نیز به ما می‌سپرد یا یک مشتری، مشتری دیگری را توصیه می‏کند که از خدمات کالیبراسیون ما استفاده کند. ما معمولاً دستگاه‎های خودمان را کالیبره می‌کنیم و به آنها خدمات ارائه می‌دهیم. دستگاه‎های شرکت‌های دیگر را هم اگر لازم باشد بررسی می‌کنیم تا ببینیم قابلیت کالیبراسیون دارند یا خیر.
  • مشتریانی هم داشته‌اید که دستگاهی را از شما نخریده باشند اما برای کالیبراسیون به شما مراجعه کرده باشند؟
بله؛ اگر مشتریان خودمان نباشند، اول نوع و مدل دستگاه آن‌ها توسط کارشناسان فنی بررسی می‌شود تا بدانیم سیستم کالیبراسیون آن چگونه است. باید مطمئن شویم دستگاه مورد نظر با تجهیزات مرجع ما قابلیت کالیبراسیون دارد یا خیر . برای اطمینان بیشتر از مشتریان می خواهیم تا مثلاً برای ما عکس و مشخصات دستگاه را ارسال ‌کنند یا نرم‌افزاری را که با آن کار می‏کند را به ما اطلاع دهند، پس از آن کارشناسان بخش فنی تصمیم می‌گیرند برای کالیبراسیون چه ابزاری مورد نیاز است. جمع‌آوری اطلاعات اولیه‌ی صحیح در مورد سیستم‌های خارج از مجموعه بسیار مهم است.
  • جناب آقای مهندس خلج در ادامه گفتگو مایلیم نقطه نظرات حضرتعالی را درباره‌ی برنامه‌های آتی آزمایشگاه عنوان دارید.
در حال حاضر سعی کرده‌ایم مشکلات مشتریان خود را برطرف کنیم. یعنی برنامه‌ی توسعه‌ی ما بستگی دارد به اینکه مشتریانِ ما به چه چیزی نیاز دارند. مثلاً در دوره‌ای از زمان، نیاز به استاندارد 17025 وجود داشت و برای آن اقدام کردیم. در مورد توسعه‌ی آزمایشگاه در پسابرجام به نظر می‌رسد فضا بازتر شده است. لذا توسعه‌ی صنایع به شکل جدی‌تر مطرح شده است. این اتفاق بر مجموعه‌ی ما نیز بی‌تاثیر نخواهد بود. فعالیت‌هایی داشته‌ایم که با لغو تحریم‌ها و همکاری با شرکت‌های بزرگ جهانی توسعه خواهد یافت. موضوع مهمی که در سال‌های اخیر دنبال کردیم، مهندسی معکوس است. دستگاه‎هایی مثل اسکنر‌ها و پرینتر‌های سه‌بعدی که در صنعت دندان‌سازی، طلا‌سازی و صنایع قطعه‌سازی و قالب‌سازی بسیار اهمیت دارند؛ ارائه می‌کنیم. ما حدود 60 اسکنر در ایران فروخته‎ایم و چهار سال است روی اسکنر‌ها و مهندسی معکوس آنها کار می‌کنیم. بخش دیگر حوزه‌ی تجهیزات اندازه‌گیری ابعادی و VMM است که در حال حاضر با شرکت سیمپو کار می‌کنیم. سیمپو یک شرکت بزرگ چینی است که در زمینه‌ی ابعادی به خوبی کار می‏کند. امید است با مساعدتر شدن شرایط سیاسی، این همکاری‌ها و فعالیت‌ها نیز گسترش ‌یابد.
  • در مورد تولیدات داخلی و میزان پیشرفت کالاهای ساخت داخل نظر شما چیست؟
تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته، شرکت‌هایی بوده‌اند که در زمینه‌ی تدوین استانداردهای جدید و بومی‌سازی فناوری کارهای بزرگی انجام داده‌اند. اخیراً در نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل دستگاه‌های بسیار با ارزشی را می‌بینیم. اما باید در این زمینه همچون سایر صنایع دیگر، به فکر ارتقای کیفیت و توسعه بود. بدون شک واردات تجهیزات موجب هزینه‌ی بالاتری می‌شود اما در بعضی موارد می‌بینیم که به دلیل پایین بودن کیفیت محصولات داخلی ما مجبور به این کار هستیم. چون مشتری تقاضای آن را دارد. امیدوارم با برنامه‌های سازنده و اجرایی شدن آن هر روز شاهد ارتقای کیفیت کالای ایرانی باشیم.
در آخر لازم می‌دانم در مورد نشریه‌ی "فناوری آزمون و اندازه‌گیری" نکاتی را بیان کنم. این نشریه یک نشریه‌ی تخصصی است و نبودِ آن تا پیش از این احساس می‌شد. رسانه‌ها در حوزه‌ی صنایع گوناگون به‌صورت جدا و تفکیک ‌شده کار می‌کردند. نیاز به یک حلقه‌ی ارتباطی به منظور همبستگی همه‌ی آن‌ها با یکدیگر احساس می‌شد و چه چیزی بهتر از یک اقدام فرهنگی و رسانه‌ای برای برقراری این ارتباط؛ نشریه‏ای به نام "فناوری آزمون و اندازه‌گیری" که همه صنایع به آن وابسته هستند. من کارخانه‌هایی را دیده‏ام که آزمایشگاه‌های بسیار معتبری دارند. اما متاسفانه در صنعت آزمون ناشناخته‌اند. حالا اینجا چه کسی می‌تواند به آنها کمک کند؟ یک رسانه تا بتواند امکانات و خدمات آن‌ها را به اهل کلام برساند. در موضع مقابل هم نقش سازنده‌ای خواهید داشت. اطلاع‌رسانی از جدیدترین و به‌روزترین استانداردها، آزمون‌ها و تجهیزات داخلی و خارجی دستِ ‌‌یاری  بر شانه‌ی صنایعی است که در مسیر پیشرفت و توسعه گام بر می‌دارند.