ماندگاری کیفیت در 
زمانفنر

بیش از بیست سال است که در خدمت مردم ایرانیم...
شرکت زمان‌فنر با دستیابی به دانش تولید فنرهای با تکنولوژی بالا از جمله فنر سوپاپ و صفحه کلاچ در سال 94 ثابت کرد که قادر به رقابت با بزرگ‌ترین مجموعه‌های فنرساز جهانی است. در حال حاضر این گروه با تکیه بر دانش تخصصی و تجربه ارزشمند خود قادر به تولید انواع فنر با اشکال پیچیده و آلیاژهای خاص است.

فعالیت شرکت زمان‌فنر در سال 75 آغاز شد. آن طور که مدیر عامل و موسس آن محمد تقی بابایی می‌گوید: "زمان‌فنر نامیده شد؛ زیرا زمان همیشه برای ما بسیار مهم بوده و هست."
شرکت صنعتی زمان‌فنر با اتکا به تجربه و دانش صنعتی محمدتقی بابایی شکل گرفت. ایشان متولد سال 46 است و در زمانی که فقط 31 سال داشت وارد حوزه تولید شد. مدیری که شاید در گروه جوان‌ترین موسسان و مدیران کارخانه‌های معتبر صنعتی قرار بگیرد، اما از نامدارترین آنهاست.
تولیدات این شرکت تا سال 1381 توسط ماشین‌آلات با تکنولوژی NC و در سایز مفتول 1الی 6 میلی‌متر تولید گردید. در سال 1381 تمامی ماشین‌آلات تولیدی شرکت به فناوری CNC ارتقا یافته و به توانایی تولید پیچیده‌ترین فنرهای مفتولی در سایز 15/0 الی 7 میلی‌متر دست یافت. در سال 1390 با راه‌اندازی فاز دوم کارخانه، تولید فنرهای اکسل با رنج تولیدی 7 الی 16 میلی‌متر به محصولات تولیدی این شرکت افزوده شد.
 
آغاز مسیر
سال‌های اولیه حضور من در صنعت فنر به عنوان کارشناس در فنرسازی‌های کشور گذشت. خیلی زود دانستم که می‌توانم!
می‌توانم بخشی از توسعه و پیشرفت صنعتی این کشور را در دست بگیرم. این بود که با دستان خالی اما انگیزه‌ای بی نهایت تصمیم گرفتم تا به عنوان یک بنیان‌گذار و موسس وارد صنعت فنرسازی ایران شوم. تجربه ارزشمندی که در همان سال‌های اولیه بدست آوردم، راه را برایم روشن کرد.
از سال 67 در صنعت فنرسازی بودم. به دلیل علاقه‌ام به کار تولید، چند سال بعد کارگاه کوچکی تاسیس کردم و مسیر از همان جا آغاز شد. یک کارگاه کوچک با فقط یک نفر نیروی تولید!
سال 75 شرکت زمان فنر تاسیس شد. تولید رسمی را از سال 80 آغاز کردیم. سال 85 با ارتقای کیفی محصولات توانستیم به صنایع قدرتمند و با کیفیتی همچون خودروسازی راه یابیم. از همان سال شرکت ساپکو در شمار اصلی‌ترین مشتریان زمان فنر قرار گرفت. تنها پس از هفت سال همکاری با شرکت‌های خودروساز در سال 92 گرید A  ساپکو را گرفتیم.
همکاری و قرارداد ما با ساپکو با دو شماره فنی شروع شد و در حال حاضر 58 شماره فنی را شامل می‌شود.

سال 85 با ارتقای کیفی محصولات توانستیم به صنایع قدرتمند و با کیفیتی همچون خودروسازی راه یابیم. از همان سال شرکت ساپکو در شمار اصلی‌ترین مشتریان زمان فنر قرار گرفت. تنها پس از هفت سال همکاری با شرکت‌های خودروساز در سال 92 گرید A  ساپکو را گرفتیم.
همکاری و قرارداد ما با ساپکو با دو شماره فنی شروع شد و در حال حاضر 58 شماره فنی را شامل می‌شود.
بازار آن زمان به شدت رقابتی بود اما به دلیل علاقه‌ای که داشتم این خطر را قبول کردم. با یاری خدا و همت و تلاش شبانه روزی، آن کارگاه کوچک امروزه به این کارگاه با چنین تجهیزات و منابع متخصص تبدیل شده است. منابع مالی ما در ابتدای کار مبلغ محدودی در حدود 3 میلیون تومان بود اما در حال حاضر سرمایه‌گذاری انجام شده در زمان‌فنر در زمینه تجهیزات و ماشین‌آلات بالغ بر 30 میلیارد تومان می‌باشد.
وقتی آن شرایط را با شرایط فعلی مقایسه می‌کنم، قطعا چالش‌های تولیدکنندگان کمتر بود. در سال‌هایی که ما آغاز کردیم، صنعت کشور و اقتصاد رو به رشد بود. الان درگیری‌های فکری تولیدکنندگان بیشتر شده است. با تمام سازمان‌های دولتی از قبیل اداره تامین اجتماعی، اداره دارایی و... در ارتباطیم. نوسانات قیمت ارز و غیرقابل پیش‌بینی بودن وضعیت صنعت و اقتصاد کار ما را سخت‌تر می‌کند. چالش ما در آغاز کار بدست آوردن بازار و رقابت برای تولید بهتر و با کیفیت‌‌تر بود اما متاسفانه الان چالش ما بیشتر در مورد مشکلات اقتصادی و برطرف کردن آنهاست.
حضور در بازارهای مختلف از جمله صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، صنایع الکتریکی، کشاورزی و... موجب تنوع بالایی از محصولات تولیدی شده است. در حال حاضر گستره تولیدات زمان فنر در حدود 2500 نوع محصول از سایز مفتول 15 صدم میلی‌متر تا 16 میلی‌متر را در برمی‌گیرد. سال 90 خط تولید فنرلول اکسل و سال 95 خط تولید فنر سوپاپ که از تکنولوژی بالایی برخورداند، در زمان فنر راه‌اندازی شد.
در حال حاضر گستره تولیدات زمان فنر در حدود 2500 نوع محصول از سایز مفتول 15 صدم میلی متر تا 16 میلی متر را در برمی‌گیرد. سال 90 خط تولید فنرلول اکسل و سال 95 خط تولید فنر سوپاپ که از تکنولوژی بالایی برخورداند، در زمان فنر راه‌اندازی شد.
 
کیفیت تضمین کار زمان فنر
مدیرعامل مجموعه زمان فنر در مورد کیفیت محصولات تولیدی این مجموعه می‌گوید: از همان آغاز کار روی کیفیت تمرکز کردیم. اگرچه سرمایه ما در آن زمان محدود بود اما کارمان را با ماشین‌های NC  شروع کردیم. کیفیت کلیدی‌ترین نکته پیشرفت در کار ماست. به واسطه کیفیت بود که توانستیم خیلی زود وارد صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی شویم. همیشه به دنبال تولید با کیفیتِ محصولات خاص بودیم، محصولی که هر کسی نتواند آن را تولید کند. در حال حاضر در میان 700 کارخانه فنرسازی در در میان سه برند برتر هستیم و محصولات با کیفیت و متنوعی برای صنایع گوناگون از جمله صنعت قطعه‌‎سازی و خودروسازی تولید می‌کنیم.
شرکت زمان فنر از همان شروع دو هدف را در خط مشی خود تعریف کرد. اولی زمان که آن قدر با ارزش است حتی نام شرکت را متناسب با آن انتخاب کردند و دیگری بحث کیفیت، چرا که به اعتقاد بنیان‌گذار آن، پیشرفت و موفقیت یک کارخانه تولیدی تا حد زیادی مرهون کیفیت است.
آزمایشگاه شرکت زمان فنر مطابق استانداردهای روز دنیا و با برترین برندهای آزمون اروپایی و آسیایی مجهز شده است. سرمایه‌گذاری بسیاری در واحد مهندسی، تحقیق و توسعه و کنترل کیفیت انجام شد. نتیجه این موضوع این است که 99 درصد محصول تولیدی ما به صورت کامل تحت کنترل قرار دارد و PPM این مجموعه تولیدی در شرکت ساپکو صفر است.
مهندس بابایی در مورد کیفیت فنرهای تولیدی مجموعه افزود: در تولید برخی محصولات رقیبی نداریم. برخی از فنرهای تولیدیمان 100درصد سورت نیرو دارد. تنها تولیدکننده داخلی فنر برف‌پاک‌کن خودرو هستیم. در تولید این فنر بحث کنترل نیروهای اعمالی بسیار مهم است. سالیانه حدود 3 میلیون فنر برف پاک‌کن تولید می‌کنیم که 100 درصد سورت می‌شود. تحقق این موضوع نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی در واحد کنترل کیفیت داشت. اما این کار را انجام دادیم. زیرا معتقدم سرمایه‌گذاری در واحد کیفیت یعنی سرمایه‌گذاری بر توسعه بازار و وفاداری مشتری، وقتی محصول ما کیفیت مطلوب را داشته باشد، مشتری به زمان فنر وفادار می‌شود که تاکنون هم همین گونه هم بوده است.
سرمایه‌گذاری در واحد کنترل کیفیت و آزمایشگاه
وی می‌افزاید: برای تولید محصول با کیفیت باید به چند نکته توجه کرد. مواد اولیه خوب، پرسنل آموزش دیده و توانمند، تجهیزات تولید، کنترل و روش‌های بازرسی، شامل روش‌های بازرسی مواد اولیه، بازرسی محصولات نیمه ساخته و بازرسی محصول نهایی که در شرکت زمان فنر به همه این موارد به خوبی توجه شده است. سالانه در حدود 20 درصد سرمایه‌گذاری ما برای ارتقای کیفیت است. تجهیز آزمایشگاه، توسعه واحد کنترل کیفیت، تربیت نیروی متخصص و منابع انسانی در این دسته‌بندی قرار دارند. واحد مهندسی، واحد تحقیق و توسعه، واحد کنترل کیفیت و آزمایشگاه به صورت مجزا و تحت نظارت سرپرست مخصوص خود فعالیت می‌کنند.
به پشتوانه همین کیفیت است که هم اکنون زمان فنر به صورت مستقیم برای تولید قطعات خاصی از خودرو اقدام کرده ‌است. برای تولید، تاییدیه‌های مورد نظر را دریافت کرده‌ایم. ماهیت تولید قطعه‌ای شبیه به فنر این گونه است که در عین اینکه ظاهراً قطعه ساده‌ایست اما پیچیدگی‌ها و آزمون‌های گسترده‌ای دارد. صنعت خودروسازی از اصلی‌ترین مشتریان ماست. تنوع بالای محصولات خودرویی و نقش مهم فنرها در حفظ ایمنی و آسایش سرنشینان خودرو موجب تنوع فنرها شده و استانداردهای گسترده‌ای را می‌طلبد. فنرهایی که در سیستم ایمنی خودرو دخیل هستند مثل بوستر ترمز یا فنرهایی که به جهت آسایش سرنشینان حائز اهمیت هستند مثل فنرهای سیستم تعلیق خودرو همگی استانداردهای متنوع و خاص خود را دارند. آزمایشگاه از همان ابتدا از ارکان اصلی کارخانه بوده و هست. واحد مهندسی، تحقیق و توسعه به همراه آزمایشگاه اطلاعات دقیق و جامعی از فرایند تولید محصول، مدارک تکوین و کیفیت محصول نهایی فراهم می‌کنند. تمرکز این واحدها در شرکت زمان فنر افزایش تولید، بهبود کیفیت و بهره‌وری بالاتر است. آزمایشگاه را با توجه به نیاز صنعت خودرو مجهز کردیم و مطابق با استانداردهای خودرویی قابلیت پاسخگویی به تمام آزمون‌های محصولات تولیدی زمان فنر را دارد. البته الزاماتی هم وجود دارند که به دلیل خیلی خاص بودن و اینکه به ندرت مطرح می‌شوند، در مجموعه پیاده‌سازی نکردیم و از خدمات بیرونی استفاده می‌کنیم. چنانچه استانداردها ارتقا یابند یا استاندارد جدیدی مطرح شود، قطعا تمهیدات لازم برای پاسخ به آنها در نظر گرفته خواهد شد. در حال حاضر به جز تهیه مواد اولیه و آزمون‌های مرتبط با آن، در مورد دیگر آزمون‌های فنر آزمایشگاه زمان فنر به صورت دقیق و جامع پاسخگوی نیاز تولیدی می‌باشد.
 
کیفیت کلید صادرات؛ صادرات کلید تداوم
بدون شک اگر خودروساز نتواند بازاری در فضای رقابت جهانی پیدا کند، نفسی برای تولید نمی‌ماند. برای توسعه صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی باید صادرات داشته باشیم. وقتی وارد بازار جهانی شویم تمرکز ما بر روی کیفیت قطعا بالاتر می‌رود. چون بازار جهانی فضایی برای کالای بدون کیفیت ندارد. البته کیفیت تنها مشکل صادرات در ایران نیست. ما چندین بار اقدام کردیم تا به صورت مستقیم و بدون واسطه صنعت خاصی اقدام به صادرات کنیم. در چندین نمایشگاه جهانی هم شرکت کردیم. اتفاقا نظر مشتری‌های خارجی به سطح کیفی و محصولات تولیدیمان نیز مثبت بود، اما مشکلات سیاسی، تحریم‌ها، مراودات مالی و... مانع شدند. به هر حال اگر بخواهم به صورت خاص در مورد صنعت خودروسازی صحبت کنم، باید صادرات در دستور کار قرار بگیرد، این حجم از تولید داخلی اگر فقط برای مصارف داخلی باشد نتیجه‌ای جز اشباع نخواهد داشت. اگر صادرات نداشته‌ باشیم به بن‌بست می‌رسیم. از نظر من هر گونه تنزل در کیفیت یا حجم تولید، یعنی بن‌بست.
 
مدیر عامل زمان‌فنر در مورد حضور در بازارهای جهانی و ارتباط با شرکت‌های مطرح بین‌المللی افزود: با کیفیت بالایی که در حال حاضر خودروهای برندهای مطرح دارند، قطعا برای داشتن سهمی در این بازار رقابتی باید به فکر ارتقای کیفیت باشیم. آزمون وآزمایشگاه تشریفات نیست. بلکه تضمین کننده کیفیت و شاه کلید ورود به بازارهای جهانی است.
شکل دیگری از ارتباطات با شرکت‌های قطعه‌سازی و خودروسازی جهانی، حضور آن‌ها در ایران است. معتقدم چنانچه فضای سیاسی مساعد شود، حضور شرکت‌های بزرگی چون تویوتا، فورد و..  در ایران نه تنها تهدیدی برای تولیدکنندگان داخلی نیست؛ بلکه یک فرصت است. تعامل و همکاری برای یک رقابت صحیح قطعا به نفع تولیدکننده و مصرف کننده خواهد بود.
اما مشکل ما فقط کیفیت نیست. در حال حاضر سطح کیفی و تجهیزات آزمایشگاهی ما حتی از برخی آزمایشگاه‌های ترکیه، کره جنوبی و چین بهتر است. آزمایشگاه‌هایی که قطعات مربوط به خودروسازان بزرگ جهان چون بنز و بی‌ام‌و را تولید می‌کنند. این را در بازدیدهای حضوری از برخی آزمایشگاه‌های خارجی دیده‎‌ام. اما نکته اینجاست که تجهیزات و ماشین‌آلات بخشی از فرایند کیفیت هستند. باید فرهنگ ارتقای کیفیت در جسم و جان صنعت جاری شود. از معضلات دیگر تامین مواد اولیه با کیفیت یکنواخت، در تمام زمان‌هاست.
مشکل بسیار مهمی که منجر به زنجیره‌ای از مشکلات دیگر است، نوسان وضعیت اقتصادی در ایران است. وضعیت تولید در کشور در شرایط مساعدی نیست. قیمت‌گذاری بر روی محصولات تولیدی و اجرت تولیدکننده بر حسب ریال محاسبه می‌شود اما برای واردات مواد اولیه و توسعه تجهیزات دلار مطرح است. بحث صادرات هم همینطور... سهولت در داد و ستد مالی بسیار مهم است. بنابراین مشتری خارجی در همان مراحل اول به دلیل مشکلات داد و ستد مالی از همکاری با شرکت‌های ایرانی منصرف می‌شود. در سفرهایی که به برخی کارخانه‌ها و شرکت‌های اروپایی و آسیایی داشتم متوجه شدم تجهیزات و استانداردهای ما به لحاظ کیفی نه تنها قابل رقابت بلکه در مواردی حتی قوی‌تر هم هستند. مشکل کیفیت در ایران تا حد زیادی به مشکلات اقتصادی بر می‌گردد نه خود مقوله کیفیت، مهندسی و تجهیزات.
از همان ابتدای کار اولویتم در تمام تصمیمگیری‌ها کیفیت بود. در خرید تجهیزات و ماشین‌آلات هم به این نکته توجه می‌کردم. متاسفانه در موارد زیادی تجهیزات ساخت داخل نمی‌تواند کیفیت مورد نیاز را تامین کند. وقتی ما ادعا می‌کنیم که می‌توانیم با برندهای معتبر جهان رقابت کنیم، باید تجهیزات و ماشین‌آلات تولید و آزمون دقیق و با کیفیتی داشته باشیم. در مورد مواد اولیه هم همین شرایط است. مواد اولیه در تولیدات ما بیشتر از منابع خارجی تامین می‌شود. چون کیفیت منابع اولیه خارجی تقریبا با گذشت زمان بدون تغییر است.
در مواردی مثل سورت نیروی فنر مجموعه ما بسیار قوی کار کرده و در حال حاضر تنها شرکت داخلی‌ست که می‌تواند سورت نیرو را 100 درصد به صورت واقعی انجام دهد. دستگاه دیگری که با کیفیت بسیار خوب در مجموعه راه‌اندازی شد، دستگاهHot setting  فنرهاست که کارشناسان ما با استفاده از ایده‌هایی از نمونه‌های خارجی آن را راه‌اندازی کردند. ما با کمک نمونه‌های خارجی نقاط ضعف موارد مشابه را شناسایی کردیم. اینگونه موارد و موارد مشابه باعث می‌شود که کیفیت محصولات تولیدی زمان فنر تضمین شده باشد.
اگر راه داد و ستد مالی و شرایط سیاسی بهبود پیدا کند، من با اطمینان کامل و اعتماد به محصول تولیدی زمان فنر یقین دارم زمان فنر می‌تواند به بهترین برندهای جهان صادرات داشته باشد. وقتی می‌خواستیم فنر برف پاک کن خودرو را تولید کنیم، با همین تضمین شروع کردم. مطمئن بودم که می‌توانیم. اگرچه ابتدای کار قطعه‌سازها به سختی اطمینان کردند، اما در حال حاضر تمام فنرهای برف پاک کن خودروهای ال90، پژو و دیگر خودروهای تولید داخل توسط زمان فنر تامین می‌شود. با چنین تجربه‌هایی می‌گویم که می‌توانیم در بازار جهانی نیز  رقابت کنیم.
در حال حاضر به دنبال راه‌اندازی یک خط تولید جدید در زمان فنر هستیم. این خط تولید بسیار حرفه‌ای و با امکانات اروپایی است که با راه‌اندازی آن در سال جدید نه تنها در صنعت قطعه‌سازی داخلی تاثیر به سزایی دارد بلکه راه صادرات برای زمان فنر بسیار بسیار هموارتر می‌شود. استانداردهای بسیار دقیق، به روز و متنوعی دارد و قطعا برای رقابت در فضایی فراتر از داخل کشور و فضای جهانی در نظر گرفته شده است.
روش کاری من و اصول فکریم در مدیریت تحلیل تمام شرایط و هدفگذاری است. وقتی هدفی را در نظر بگیرم، تمام شرایط مربوط را می‌سنجم و با سابقه و تجربه‌ام در این صنعت، اقدام می‌کنم. راه‌اندازی این خط جدید هم همین گونه بود و با اتکا بر تجربه‌های گذشته، مطمئنم این خط تولیدی نیز بسیار موفق خواهد بود.
حمایت از واحدهای تولیدی
در کشور ما تولید کار بسیار سختی است. ما علاوه بر مشکلات و حواشیِ تولید یک محصول، درگیر چالش‌های دیگری نیز هستیم. چالش‌های مالی، بهره بالای وام‌های بانکی و عدم حمایت مالی از تولیدکنندگان باعث شد از همان ابتدا سرمایه مورد نیاز برای فعالیت‌هایمان را از طریق خود زمان فنر تامین کنیم. یعنی سرمایه‌گذاری‌ها همواره از طرف خود سازمان است. در شرایط فعلی بیشتر، واحدهای تولیدی کمک کننده دولت هستند! درصد بالایی که ما در گمرک می‌پردازیم و مبلغ هنگفتی که از قطعه‌سازان طلب داریم گویای این مطلب است. 
اما کار دیگری که قطعا با حمایت دولت می‌تواند انجام شود؛ بحث صادرات است. صادرات ما بدون حمایت مدیران ارشد خودروسازی میسر نخواهد شد. اگر صادرات رخ دهد، مراکز قطعه‌سازی و خودروسازی ما توسط کارشناسان و متخصصان خارجی مورد بازرسی و بازدید قرار می‌گیرند. استانداردها به روز می‌شوند، تجهیزات ماشین‌آلات متناسب با آنها فراهم می‌شود و قطعاً نتیجه این موارد افزایش سطح کیفی محصولات است.
ما -تک تک شرکت‌ها و کارخانه‌های زنجیره خودروسازی و قطعه‌سازی- باید بیش از پیش در تعامل و همکاری با یکدیگر باشیم. هر چه بتوانیم تعاملاتمان را گسترش دهیم، از دانش و تجربه یکدیگر در مسیر صحیح‌تری استفاده خواهیم کرد. بدون شک رسانه‌ها نقش مهمی در ایجاد این ارتباط خواهند داشت. در سایه ارتباط با یکدیگر است که مشکلات مطرح و نیازها شناسایی می‌شوند.
اگر این ارتباط را در سطح بالاتری ببینیم نتایج آن هم قطعاً بیشتر و مفیدتر است. اگر زمان فنر به عنوان یک کارخانه فنرسازی داخلی فقط توسط کارشناسان و بازرسان داخلی مورد ارزیابی قرار بگیرد، معایب آن قابل چشمپوشی است زیرا کیفیت بالاتری وجود ندارد. اما اگر ارتباطات بین‌المللی شکل بگیرد، قطعا بازرسان خارجی از کیفیت، شرایط آزمون و استانداردهای ما ایراداتی خواهند گرفت و این یعنی آغاز بهبود.
چرا با وجود اینکه سابقه خودروسازی ما از کره جنوبی بیشتر است، اما در حال حاضر کره جنوبی  در این صنعت بسیار موفق‌تر است؟ علت در این است. کره جنوبی با تعاملات بین‌المللی توانسته معایب خود را برطرف کند و صنعت خودروسازی‌اش را بهبود دهد.
 
بهینه‌سازی با تفکر مهندسی مدیریتی
در حال حاضر مجموعه زمان فنر با تعداد پرسنل در حدود 100 نفر توانست است در میان سه برند برتر فنرسازی ایران قرار بگیرد. اینکه زمان فنر توانست در مدت کوتاهی و از میان 700 واحد تولیدی فنر به چنین رتبه‌ای برسد و با برندهای برتر داخلی رقابت کند نتیجه تحلیل صحیح، درست و به موقع در مورد نیازهای صنعت فنر بوده است. مدیر کارخانه زمان فنر در این باره می‌گوید:
یکی از نقاط قوت مجموعه ما این است که زمان فنر مجموعه بسیار جوانی است. ما با برندهایی رقابت می کنیم که سال‌ها تجربه بیشتری از ما دارند. زمان فنر زمینه رشد بالایی دارد و این نکته مزیت رقابتی ما محسوب می‌شود. ما در نخستین سال‌های فعالیت زمان فنر محصولاتی را برای نخستین بار در ایران تولید کردیم. برخی از آن‌ها هنوز هم فقط در زمان فنر تولید می‌شوند. در حقیقت به دانش تخصصی این صنعت دست یافتیم. ادامه راه هم به همین صورت خواهد بود.

صنایع مخاطب
یکی از مزایا و نکات مثبت صنعت فنرسازی، تنوع در بازار و محصولات آن است. علاوه بر صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی صنایع بسیاری از جمله صنایع الکترونیک، ریلی، کشاورزی، روشنایی، لوازم خانگی و ... از مشتریان ما هستند. حتی از طریق فنرهای تولیدی در صنایع شوینده ما به صورت غیر مستقیم صادرات نیز داریم.

مهندسی تولید و تضمین کیفیت
بخشی از تولیدات شرکت زمان فنر تولیدات عمومی شامل فنرهای فشاری، کششی، پیچشی و وایر فرمینگ و بخش دیگر مختص به صنعت خاصی مثلاً صنعت خودروسازی است. از آن جمله می‌توان به تولید محصولات خاص با تکنولوژی بالا از جمله فنر سوپاپ، فنر کلاچ و فنرهای سیستم ترمز اشاره کرد. در حال حاضر کارخانه زمان فنر تنها منبع تامین فنر برف پاک کن خودروهای تولید داخل است. در گروه محصولات خاص، تولید فنر سوپاپ به دلیل تکنولوژی بالا ارزش ویژه‌ای دارد که در حال حاضر این فنر تنها در سه کارخانه فنرسازی داخلی تولید می‌شود.

فنرهای کششی
فنرهای کششی با انواع قلاب‌ها و شاخک‌های خاص همواره مورد استفاده فراوان در صنایع خودرویی، صنایع الکتریکی، تولید لوازم خانگی و ... می‌باشد.
شرکت صنعتی زمان فنر با دارا بودن ماشین‌آلات پیشرفته با فناوری CNC قادر به تولید فنرهای کششی در ابعاد و اشکال مختلف با سایز مفتول 15/0 الی 6 میلی‌متر است.

فنرهای فشاری
فنرهای فشاری به عنوان پر کاربردترین نوع فنر در صنایع مختلف شناخته می‌شوند.  این دسته از محصولات در شرکت صنعتی زمان فنر توسط پیشرفته‌ترین ماشین آلات CNC و با انواع مفتول‌های آلیاژی در گستره ضخامت مفتول 15/0 الی 16 میلیمتر جهت مصارف گوناگون تولید می‌گردد. از عمده‌ترین فنرهای فشاری تولیدی این کارخانه می‌توان به فنرهای اکسل صنایع خودرویی و ریلی، فنر سوپاپ، فنرهای کلاچ و انواع دیگر فنرهای فشاری اشاره کرد.

فنرهای پیچشی
این گروه از فنرها به دلیل اشکال پیچیده و گوناگونی که دارند، با عملکردهای چندگانه‌ در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.
تولید فنرهای پیچشی در شرکت صنعتی زمان فنر توسط پیشرفته‌ترین ماشین آلات CNC و تحت فرآیندهای خطاناپذیر سازی شده، با انواع مفتول‌های آلیاژی در گستره ضخامت مفتول 15/0 الی 7 میلیمتر تولید می‌شود.
 
فنرهای وایر فرمینگ
شرکت صنعتی زمان فنر این گروه از محصولات را در اشکال و ابعاد گوناگون با استفاده از انواع مفتول‌های آلیاژی با ضخامت 15/0 الی 7 میلی‌متر توسط ماشین آلات CNC جهت استفاده در صنایع مختلف تولید می‌نماید.
 
فنرهای خاص
شرکت صنعتی زمان فنر با اتکا به دانش تخصصی و تجربه 20 ساله خود در زمینه تولید انواع مختلف فنرهای مفتولی و بکارگیری ماشین آلات با تکنولوژی روز دنیا اقدام به تولید محصولات خاص و پیچیده‌ای همچون فنرهای سوپاپ، فنرهای کلاچ، فنرهای سیستم ترمز، میله‌های مکانیزم درب خودرو و ... کرده است.
مواد اولیه در تولیدات زمان فنر از مفتول‌های پرکربن، مفتول کرم سیلیکن، مفتول‌های استنلس استیل و مفتول‌های برنجی فراهم می‌شود. کلیه این مواد قبل از ورود به چرخه تولید آنالیز شده و کیفیت آن‌ها صحه گذاری می‌شود. تنوع محصولات تولیدی در کارخانه زمان فنر از 15/0 میلی‌متر تا 16 میلی‌متر راپوشش می‌دهد.
 
مهندس مسعود بابایی مدیر تولید کارخانه زمان فنر در مورد سهم زمان فنر در بازار داخلی و خارجی می‌گوید:
اینکه محصولات ما تا چه اندازه از سهم بازار را در اختیار دارند، تا حدود بسیار زیادی به پشتوانه مالی کارخانه و توانایی ما در تولید وابسته است. هر اندازه که بتوانیم حجم تولید خود را بالا ببریم؛ به همان نسبت سهم بیشتری در بازار خواهیم داشت. متاسفانه اجرت تولید بسیار کم است. قطعاتی که در حال حاضر به خودروسازان تحویل می‌دهیم همچنان با قیمت‌های چند سال گذشته محاسبه می‌شود. اگر منابع مالی تولیدکننده تا حد نسبتاً مناسبی تامین شود و چالش‌های اقتصادی حداقل ممکن باشد، تولید کننده می‌تواند بر فرایند تولید محصول و کنترل کیفیت تمرکز کند. اما متاسفانه در شرایط فعلی و با این نوسانات ارز، بخش عظیمی از انرژی ما برای ایجاد توازن و تعادل میان هزینه‌ها و درآمد هدر می‌رود.
اگر بتوانیم منابع مالی را تامین کنیم و تمام ظرفیت کارخانه را به کار بگیریم قطعا سهم بسیار بیشتری از بازار را پوشش می‌دهیم. با همین شرایط فعلی اگر از تمام ظرفیتمان استفاده کنیم میزان تولید خط فنرلول و فنر سوپاپ تا ۷۰ درصد قابل افزایش است.
برنامه توسعه‌ای که توسط مدیریت ارشد مجموعه به صورت ویژه در نظر گرفته شده است؛ راه‌اندازی یک خط بسیار قدرتمند با تکنولوژی اروپایی و دقیق است که بهره‌وری از آن در سال آینده امکانپذیر است. اما در کنار این موضوع معمولا در هر سال توسعه‌ای در واحد تولید و واحد کنترل کیفیت در نظر گرفته می‌شود. 2 تا 3 تجهیز  تهیه شده و به مجموعه اضافه می‌گردد.
  دانش تولید فنر دانش متفاوتی است. دانشی است که در مسیر تولید محصول ایجاد می‌شود. یا باید با شرکت‌های خارجی تعامل داشته باشیم و دانش تولیدی آن‌ها را به کار بگیریم یا برای کسب این دانش در داخل مجموعه هزینه بالایی بپردازیم. دانش تولید فنر بر اثر تولید محصول، آزمون، خطا و استفاده از تجهیزات آزمون به دست می‌آید. این دانش در تمام دنیا اینگونه توسعه یافته است.
دانش تولید فنر دانش متفاوتی است. دانشی است که در مسیر تولید محصول ایجاد می‌شود. برخی قطعه‌ساران داخلی الزام می‌کنند که حتما باید با شرکت‌های خارجی همکاری داشته باشید. این همکاری در حقیقت به معنای استفاده از دانش تولید آنهاست. یا باید با شرکت‌های خارجی تعامل داشته باشیم و دانش تولیدی آن‌ها را به کار بگیریم یا برای کسب این دانش در داخل مجموعه هزینه‌ بالایی بپردازیم. دانش تولید فنر بر اثر تولید محصول، آزمون، خطا و استفاده از تجهیزات آزمون به دست می‌آید. دانش تولید فنر در تمام دنیا اینگونه تولید شده است.
بنابراین اگر از دید تولید فنر نگاه کنیم، آزمون‌ها و استانداردهای فنرسازی اهمیتی دو چندان پیدا می‌کند. هم در دانش تولید فنر و هم در کنترل کیفی محصولات موثر است. امکانات آزمایشگاهی مناسب همواره لازمه ارائه محصولات باکیفیت و قابل اطمینان است. آزمایشگاه تخصصی شرکت صنعتی زمان فنر با دارا بودن تجهیزات مدرن و پیشرفته تمامی آزمایشات مورد نیاز را بر روی محصولات خود و مواد اولیه انجام می‌دهد.
مبنای آزمون‌ها را بر اساس استانداردهای جهانی گذاشتیم تا امکان رقابت با برندهای جهانی در هر زمانی وجود داشته باشد. بیش از 12 سال است که واحد کنترل کیفیت با سیستم مدیریت کیفیت و مطابق استانداردهای جهانی  ISO 9001 , ISO/TS 16949فعالیت می‌کند. در سال  92 گرید A  سابکو و گرید B+  سازه گستر فعالیت می‌کند. نتیجه آن کسب رضایت 95 درصدی مشتریان در سال‌های متوالی و PPM تک رقمی در میان تامین‌کنندگان شرکت ساپکو به مدت دوسال متوالی بوده است.
در حال حاضر برخی تجهیزات و ماشین‌آلات خط تولید زمان فنر که جنبه بازرسی و کنترل دارند، منحصر به فرد هستند. از جمله یکی از دستگاه‌های ما در خط تولید که سورت فنر را انجام می‌دهد.
دستگاه آزمون مشخصه عملکردی فنر لول انواع خودرو دستگاه آزمون شادوگراف جهت اندازه‌گیری ابعادی با دقت 0.01 میلی‌متر دستگاه آزمون مشخصه عملکردی انواع فنر لول خودرو ساخت شرکت EASYDUR

آزمایشگاه و کنترل کیفیت
آزمایشگاه کارخانه زمان‌فنر شامل تجهیزاتی مربوط به آزمون‌های سالت اسپری، استحکام کششی فنر، آزمون‌های دوام و خستگی، آزمون نیرو و ضریب سختی، آزمون‌های ابعادی است. استفاده از ابزارهای کنترلی حین تولید و محصول نهایی مکمل این گروه از آزمایشات است. برنامه‌ای که در راستای توسعه آزمایشگاه مطرح است طراحی دستگاه آزمون دوامی است که بتواند تمام پارامترهای مورد نظر را بررسی کند. دستگاه‌هاي آزمون دوام فنر لول طراحی شده در شرکت‌های فنر سازی در ایران فقط الزامات مورد نیاز خودرو سازان داخلی را تامین مینماید که اختلافاتی با استاندارد جهانی دارد ... برهمین اساس واحد مهندسی شرکت تصمیم بر طراحی و ساخت تجهیزات آزمونی گرفت تا بتواند سطوح بالاتری از استاندارد های جهانی را در برگیرد. در این تست شبیه سازی شرایط رانندگی در جاده‌های برفی به گونه‌ای صورت می‌گیرد که  فنر همزمان با اعمال نیرو در شرایط استاتیک پاشش آب و نمک قرار گرفته تا عمر فنر لول در شرایط واقعی بررسی شود. جوانب مختلف این آزمون در واحد مهندسی و تحقیق توسعه شرکت زمان فنر بررسی شده و طبق برنامه‌ریزی ما در سال آینده دستگاه به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.